}

BloggesT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
loading...

Wednesday 29 June 2016

Tahukah anda tentang rokok dan ubat nyamuk

ASAP LINGKARAN UBAT NYAMUK DAN KESAN MUDARAT
Asap pembakaran bagi sekeping lingkaran ubat nyamuk menyamai 100 batang rokok ! Ini tentunya akan menimbulkan bahaya serius bagi yang menghidunya, terutamanya bagi anak-anak.
Asap Lingkaran

"Tidak banyak orang yang tahu tentang hal ini, tetapi kerosakan terhadap paru-paru akibat sekeping linkaran ubat nyamuk sama dengan kerosakan akibat 100 batang rokok. Ini menurut sebuah kajian terbaru yang dilakukan di Malaysia," kata Pengarah Chest Research Foundation, Sandeep Salvi seperti dikutip dari Times of India.

Salvi menyedari kurangnya kesedaran tentang kesan pencemaran udara terhadap kesihatan manusia. Tanpa menyudutkan faktor budaya penggunaan lingkaran ubat nyamuk di Asia, Salvi mengatakan bahawa pencemaran udara dalam bilik juga berisiko terhadap kesihatan.
"Di samping pencemaran kenderaan yang merupakan perhatian utama bagi alam sekitar, peningkatan kes gangguan genetik juga mempunyai banyak hubungannya dengan pencemaran udara," kata Sanjeev Bagai, pegawai Rumah Sakit Batra.
Asap Lingkaran
Lingkaran ubat nyamuk yang paling banyak digunakan oleh masyarakat Nusantara adalah ubat nyamuk jenis lingkaran. Namun kajian terbaru menemukan bahawa asap dari sekeping lingkaran ubat nyamuk sama bahayanya dengan 100 batang rokok.
Sandeep menyampaikan hal tersebut ketika persidangan 'Air Pollution and Our Health' yang dianjurkan oleh Centre for Science and Environment (CSE) bersama dengan Indian Council for Medical Research dan Indian Medical Association.

Di dalam satu batang rokok terkandung lebih dari 4.000 bahan kimia racun (toksik) dan 43 unsur penyebab kanser (karsinogenik). Asap rokok yang dihidu mengandung zat-zat berbahaya contohnya tar, karbon monoksida, hidrogen sianid, logam berat dan radikal bebas. Masing-masing zat tersebut merosak tubuh dengan cara yang berbeza.

Bahan-bahan kimia lain yang terdapat dalam asap rokok yang dapat merosak paru-paru antara lain hidrokarbon, nitrik oksida, asam organik, fenol dan bahan-bahan oksidasi. Radikal bebas merupakan bahan kimia sangat reaktif yang dapat menyebabkan kerosakan otot jantung dan pembuluh darah.

Bau asap rokok yang susah hilang juga disebabkan asap rokok yang terhasil dari rantai molekul yang panjang, sehingga memerlukan waktu yang lama serta sukar untuk dihilangkan terutama pada kain. Selain itu asap rokok yang dihasilkan umumnya mengandung banyak hasil sisa.

Sayangnya, masyarakat menengah ke bawah termasuk beberapa negara lainnya paling banyak menggunakan lingkaran pembakar anti nyamuk lantaran harganya yang murah dipasaran. Tapi harus juga diperhatikan cara menggunakannya, jangan sampai malah mengganggu sistem pernafasan," jelas Dr Rita Kusriastuti, Pengarah Pengendalian Penyakit Bersumber Vektor Jangkitan (Dit P2B2), Ditjen PP dan PL Kemenkes,.

Dr. Rita memberi cadangan cara yang selamat untuk menggunakan lingkaran ubat nyamuk, antara lain:
  • -Ruangan harus ada pengudaraan dan pengedaran yang optimum serta  lancar.
  • -Diletakkan di bawah tempat tidur kerana sasarannya adalah nyamuk dan  bukannya manusia sebagai pengguna.
  • -Diletakkan selari dengan arah aliran udara sehingga tidak mengganggu  pernafasan.
  • -Letakkan lingkaran ubat nyamuk dengan jarak paling dekat 1.5 meter dari  manusia.
  • -Bagi yang mengidap gangguan asma, maka sebaiknya gunakan lingkaran ubat nyamuk waktu petang sebelum masuk bilik tidur. Bawa ianya keluar ketika anda akan tidur sehingga tidak mengganggu pernafasan.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Adnow

loading...

Babab Net-